IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Lazada на Alibaba иска да се конкурира с Amazon в Европа

Компанията за онлайн търговия се насочва към експанзия на Стария континент

10:55 | 01.09.22 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Европейският напън на Lazada бележи съживяването на международните усилия на Alibaba, които избледняха през последните години заради голямата конкуренция от страна на Amazon и подкрепяната от Tencent Holdings – Sea. Китайската компания също така имаше смесено представяне и на родна територия. Тя се докосна до американската търговия на дребно, като пусна базираната в Сан Матео, Калифорния, 11 Main преди рекордното си IPO през 2014 г., само за да продаде нишовия сайт за електронна търговия скоро след това, пише Bloomberg.

През 2016 г. Alibaba спечели позиции в Югоизточна Азия, като пое контрола над Lazada. Само година по-късно съоснователят на Alibaba Джак Ма каза, че гигантът някой ден може да стане с размера на петата по големина икономика в света, обслужвайки около 2 млрд. души – думи, които бяха широко отразени по онова време, но рядко се споменават след Covid-19, след като правителствените репресии и икономическия спад попариха някогашния бърз темп на растеж. Самият Ма се превърна в мишена на Пекин, който отмени IPO-то на Ant Group, след като милиардерът публично разкритикува доминираната от държавата банкова система на Китай през 2020 г.

Предвид неволите си у дома, Alibaba сега отново възнамерява да съживи компанията чрез навлизането в чуждестранни пазари. Lazada може би е най-успешното начинание на гиганта в чужбина напоследък, заедно с уебсайта за изгодни сделки AliExpress, който стана популярен на развиващи се пазари като Бразилия.

Все по-големите инвестиции на Lazada рязко контрастират с главния ѝ конкурент Shopee, звеното за електронна търговия на сингапурската Sea, което след години на агресивна международна експанзия от Бразилия до Полша, за да стимулира растежа извън Югоизточна Азия, се оттегля. Shopee се изтегли от френския пазар, както и от Индия през март, само месеци, след като стартира дейност на тези пазари, докато се опитва да повиши рентабилността си.

Тази година Sea записа редица други неуспехи, включително внезапна забрана за най-популярната ѝ мобилна игра в Индия. Центата на акциите ѝ се срина с около 70% от началото на годината, след като апетитът на инвеститорите към акциите на растежа намаля предвид спада на фондовите пазари. Sea каза, че планира да се фокусира върху Югоизточна Азия, Тайван и Бразилия, вместо да харчи агресивно, за да навлезе на нови пазари.

Междувременно Lazada инвестира в бизнеси като индонезийския доставчик на дигитални портфейли DANA, в който вложи общо 304,5 млн. долара според документи, подадени до регулаторите. Освен това поведе финансирането със 168 млн. долара в TNG Digital, собственикът и оператор на най-голямата малайзийска компания за електронни портфейли Touch ‘n Go.

„Ние непрекъснато инвестираме“ коментира Донг. Инвестиции на Lazada като тези в DANA и TNG Digital “показват много високо ниво на ангажираност в този климат“.

Lazada планира да добави няколкостотин служители в Индонезия в следващите месеци и да разшири офис пространството си в Джакарта, за да тласне нагоре растежа си в Югоизточна Азия – най-големия и най-важния си пазар. Компанията, която се появи преди 10 години, в момента оперира в шест държави, включително в Малайзия, Сингапур, Тайлайн, Филипините и Виетнам.

Alibaba отдавна се застъпва за по-отворени екосистеми, като казва, че потребителите трябва да имат повече възможности за избор. Китайската компания иска Lazada да обслужва повече от 300 млн. потребители до 2030 г., удвоявайки сегашната бройка от 150 млн. клиенти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още